Page content

article content

Contentmarketing, die ultieme onlinemarketing tool

Zeven redenen om met contentmarketing te beginnen

Contentmarketing is een belangrijk fundament voor online-marketing. Maar wat is de officiële definitie van contentmarketing?

Volgens WikipediaContentmarketing omvat alle soorten marketing waarbij ‘content’ – inhoud of informatie voor de consument – wordt gemaakt en verspreid. Die content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn, gaande van nieuws- en blogberichten over casestudy’s en handleidingen tot video’s en infographics. 

Informatie steeds belangrijker

Content is dus waardevolle en relevantie informatie om betrokkenheid bij jouw, jouw specialisme of bedrijf te verhogen. Op zich is het niets nieuws. Wel is sinds 2008-2009 een belangrijke ontwikkeling gaande: consument nemen steeds meer informatie tot zich via het internet.

We zoeken immers beschrijvingen van een product.

We gaan op zoek naar beoordelingen (reviews) van producten,  restaurants, hotels of bijvoorbeeld de dienstverlening van een aanbieder.

Steeds vaker gaan we op zoek naar achtergronden van mensen en dingen op platforms als Google, YouTube, Facebook, Booking.com, TripAdvisor, Vergelijk.nl, Bol.com en Coolblue.nl. Coolblue heeft zelfs een site gemaakt, coolbluepraatjes. Briljant

online marketing

 

De Consumentenbond geldt nog steeds als onafhankelijke tester van producten en diensten. Hier gaat het om betaalde content (je moet immers lid zijn van de Consumentenbond) die ons geleverd wordt via hun maandblad én hun website. Als we gevonden hebben wat ze zoeken, bepalen wij zelf waar we het product kopen.

Kennis delen

Producten en diensten als huishoudelijke artikelen, restaurant- en hotelboekingen liggen misschien voor de hand, maar wist je dat er ook steeds meer informatie en beoordelingen uit de medische wereld gelezen worden? Zo inventariseert Zorgkaartnederland.nl de ervaringen met ziekenhuizen en specialisten. Zo’n site is uitermate interessant als je net voor een medische ingreep staat.

De doe-het-zelfmarkt is ook een goed voorbeeld van een branche die inhoudelijke filmpjes aanbiedt om bijvoorbeeld zelf elektriciteit in je tuin aan te leggen. Aan het filmpje dat je het meest aansprekend vond, houd je waarschijnlijk een goed gevoel over en dat is goed voor de Gamma, Praxis of Hornbach die het filmpje online op de eigen site zette.

En stel: je wilt iets bijzonders te koken voor een speciale gelegenheid. Je zoekt op recepten en je vindt allemaal voorbeelden van gerechten die bereid worden en hoe je dat je dat zelf kunt doen.

Op het overdragen van kennis rust kennelijk geen taboe meer.

Content essentieel

Zo zijn er steeds meer voorbeelden: individuen, bedrijven en organisaties die kennis willen delen. Sterker nog: het wordt steeds gewoner om het zo te doen. Misschien zijn we zelfs al het kantelpunt voorbij. Wie geen content beschikbaar stelt, wordt minder interessant en ziet kopers aan zich voorbij gaan. Als zelfstandige professional of als bedrijf is een strategie op het vlak van content een must. Het is hét fundament onder je online-marketingstrategie.

In dit artikel wil je graag in zeven stappen uitleggen wat contentmarketing is en hoe je dat onderdeel van je acquisitiestrategie kunt maken.

1.Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een strategie om mensen bewust te maken van een onbewust aanwezig probleem of om de drang naar een gewenste situatie aan te wakkeren.

Mensen willen:

  • iets negatiefs nooit meer meemaken
  • Iets niet meer ervaren [is een beetje hetzelfde]
  • een diepe wens in vervulling laten gaan.

Ze gaan met een van deze intenties (positief of negatief) het internet op. Ze formuleren als het ware een vraag over:

  • eenvoudig afvallen
  • zelf een badkamer installeren
  • een band plakken
  • sneeuwkettingen aanbrengen
  • software gebruiken om een probleem op te lossen
  • het goedkoopste of beste product vinden.

Hierbij draait het om de kunst (want daar draait het bij contentmarketing eigenlijk wel om) om waardevolle en relevante informatie te bieden die gevonden wordt op een specifieke (toekomstige) vraag.

2.Wat is het doel van contentmarketing?

In het artikel Online Marketing, hoe begin je ermee zonder internet ervaring vertel ik over de klantreis. Een proces van bewustwording naar een koop of investering. Contentmarketing heeft als doel waardevolle en relevante informatie te delen voor de verschillende fasen van die klantreis. Het delen van content komt erop neer dat je echt bezig bent met het helpen van mensen. En hoe meer je geeft en deelt, hoe meer mensen zich daadwerkelijk geholpen voelen. Zij gaan zich betrokken voelen bij jou als aanbieder van de oplossing op een vraag. Later zal die betrokkenheid zich uitbreiden naar interesse voor jouw product of dienst.

Hubspot (een toonaangevend marketingplatform) geeft aan dat klanten drie tot vijf keer nuttige content voorbij hebben moeten zien komen alvorens ze overwegen om een koop te doen. Dat is wat ik de klantreis noem. Een proces waar ze van

  • bewustwording naar
  • betrokkenheid naar
  • en van interesse naar
  • kopen gaan.

In iedere fase van de klantreis is het aan te bevelen om andere vormen en soorten van content aan te bieden. Een persoon die zich nog bewust moet worden van het feit dat er mogelijkheden zijn om zijn situatie te verbeteren, heeft nog totaal geen interesse in een productaanbod. Het product is er pas als de consument geïnteresseerd raakt om daadwerkelijk iets te gaan doen en bereid wordt iets te investeren.

De gedachten zijn aanvankelijk nog wezenlijk anders. In de periode van bewustwording is er onbewust nog ontkenning. Men wil aan zichzelf nog niet toegeven (of geloven) dat een verbetering bereikbaar is. Bij coaching kan het bijvoorbeeld gaan over de keuze voor een nieuwe baan of een andere levensstijl. Aan jezelf toegeven dat je eigenlijk niet op je plek zit, is best een grote stap.

Bij het boeken van een hotel kunnen er remmingen zijn op de mate van luxe of de hoeveelheid voorzieningen binnen een hotel een rol spelen om wel of niet te boeken. ‘Ach … met een beetje minder is het ook leuk’ of ‘deze keer maar geen zwembad’.

onlinemarketingmethode

Wegnemen van bezwaren

Ik noem zomaar wat voorbeelden die je voor jezelf kunt invullen; jij kent je klanten immers het beste en de bezwaren die zij aandragen vóór men echt tot koop overgaat.

Contentmarketing is erop gericht om die bezwaren weg te nemen. Je kunt dus het beste content bieden tijdens de bewustwordingsperiode. Uitleg die bezwaren afzwakt met positieve ervaringen, resultaten, onderbouwingen et cetera.

In deze video uit 2007 legt marketing guru Set Godin uit wat het doel van marketing is. Ondanks dat het een video uit 2007 is, is het een bijzonder interessante video. Toen, heel lang geleden in 2007…, kwam informatie via de TV naar ons toe. Anno nu, komt die informatie nog steeds naar ons toe, alleen via een ander medium, namelijk social media.

3.Waarom is contentmarketing de basis voor klantcontact?

Contentmarketing bepaalt de manier waarop klantcontact online ontstaat. Het is ook de fase die vooraf gaat aan fysiek klantcontact. Wat bedoel ik daarmee?

Niet iedere potentiële klant wordt uiteindelijk een betalende klant. De tijd die je besteedt aan het meenemen van je klant naar de feitelijke koop kost tijd en waarschijnlijk ook geld. Je hebt er belang bij om zo snel mogelijk een screening te doen. Daarbij wordt een scheiding aangebracht tussen mensen die daadwerkelijk de intentie hebben om klant te worden en mensen die alleen maar informatie willen inwinnen. Bij hen heb je uiteindelijk geen belang. Ik haast me daarbij op te merken dat die mensen uiteindelijk toch wel klanten kunnen worden. Blijf ze dus meenemen met je content!  Je hoeft er in die fase alleen nog geen agendaruimte voor vrij te maken.

Geduld

Dat is het grote voordeel van contentmarketing: mensen voorzien van informatie, waarbij zij zelf de keuze maken of ze de tijd rijp vinden er iets met die informatie te gaan doen. Een voorbeeld uit eigen praktijk: ik heb mensen die mij (passief) meer dan een jaar volgden voor zij zich aanmeldden voor een of training of workshop. Uiteindelijk heeft die voorziening van informatie, van content en mijn geduld, dus geleid tot omzet.

Relatie

Klantcontact staat altijd gelijk aan het aangaan van een relatie. Zakendoen is geen kwestie meer van business to business of van business to consumer. Het is human to human: van mens tot mens. Het volgende schema laat dat zien:

  • kennismaking
  • nadere kennismaking
  • leuke dingen doen
  • langer met elkaar optrekken
  • met elkaar verder gaan
  • commitment door samenwonen of trouwen

Je wil elkaar leren kennen en je vraagt je af wat voor eigenschappen de ander heeft en in welke mate. Denk aan kernbegrippen als:

  • humor
  • zorgzaamheid
  • zelfstandigheid
  • avontuurlijkheid
  • romantisch
  • spraakzaamheid
  • extravert of introvert
  • sportiviteit
  • muzikaliteit
  • bourgondisch
  • culturele belangstelling en achtergrond

Allemaal heel normale zaken die je gaandeweg ontdekt tijdens het proces van elkaar leren kennen, vriendschap opbouwen of het wederzijds committeren in een beklonken relatie.

In een zakelijke relatie gaat het precies hetzelfde. Essentieel bij dat soort relatie zijn:

  • vertrouwen
  • consistentie
  • afspraken nakomen
  • bereikbaarheid
  • kwaliteit
  • betrokkenheid
  • meedenken

Je kan dit de klantervaring noemen. Als het goed is ervaart de klant dat zijn leven stap voor stap beter. De klant wil die ervaring graag delen. De klant wil zich aan je binden en niet veel later zorgen voor sociale bewijslast, zoals reviews.

Laatst had ik een interview met Wim Schuurmans, auteur van We willen geen klanten maar fans. Je kunt het interview hier beluisteren. 

4.Hoe begin je met contentmarketing?

Hoe te beginnen met contentmarketing?

Je kunt dat doen met de Kick-off content-methode.

De Kick-off content-methode begint met storytelling. Weet je nog? Mensen willen je leren kennen. Zij willen jou leren kennen. Neem hen dus mee in jouw levensverhaal en laat ze jouw kwetsbaarheid zien. Misschien denk je dat storytelling alleen voor een zelfstandige professional geldt? Niets is minder waar. Neem bijvoorbeeld Apple: iedereen weet dat Steve Jobs de man is achter het succes van Apple. Zijn verhaal, zijn quotes en zijn adviezen blijven bestaan, ondanks het gegeven dat Jobs inmiddels niet meer onder ons is.

Coolblue: ook zo’n fantastisch voorbeeld van een succesvol bedrijf dat met storytelling, ongebruikelijke humor [zelf toegevoegd] en contentmarketing klanten centraal stelt. De oprichter Erik Zwart is daar prominent bij aanwezig.

Wat is de drive van deze ondernemers? Wat is hun missie en visie op wereld en mensheid? Wat wil de ondernemer toevoegen of oplossen?

Neem bijvoorbeeld Dopper, makers van de inmiddels iconische waterflessen. Het verhaal achter het ontstaan van Doppler is boeiend. Je kunt het hier lezen.

Me Mam

Ik deel ook graag het verhaal van Karin den Oudsten. Zij kreeg een kraambedpsychose (ook we postpartum-depressie genoemd) na haar bevalling. Toen wist het grote publiek amper wat dat was. Ze werd naar huis gestuurd met de opbeurende woorden dat het de ‘hormoontjes’ waren. Karin heeft een tijd lang in een zwart gat gezeten en is daar met vallen en opstaan uitgekomen. Zij ontdekte dat de gemoedstoestand na een bevalling relatief onbekend terrein is in de verloskunde en gynaecologie. Ze maakte het tot haar missie hier bekendheid aan te geven. De stichting Me Mam werd opgericht om vrouwen met deze klachten te helpen. Voor dit initiatief kreeg Karin in 2017 de Libelle STER-prijs. Er wordt zelfs een toneelstuk gemaakt over het leven van Karin.

       

Storytelling is een laagdrempelige manier om te beginnen met het maken van content. De tweede insteek om inspiratie voor content op te doen, is om een lijst te maken van de meest gehoorde opmerkingen om een koop uit te stellen.

Welke argumenten dragen mensen aan om van een koop af te zien? Neem dan de opmerking die je het meest hoort en vul die in op Google. Ga maar eens onderzoeken wat je over dat woord zoal tegenkomt.

Als laatste stap ga je die informatie en jouw expertise samenvoegen in een blog of een video waarin je een aantal tips geeft die gerelateerd zijn aan de informatie.

De route is dus:

  • het definiëren van het probleem
  • de her- en erkenning van dat probleem
  • tips geven om het probleem de baas te worden.

5.Wat zijn de drie grootste misverstanden over contentmarketing?

De twee grootste misverstanden over contentmarketing gaan over de inhoud en de lengte.

a. Inhoud

Je bent de kenniseigenaar van jouw product of dienst. Je weet er alles van, waarschijnlijk omdat je er al jaren mee bezig bent. Voor jou is dat product je tweede natuur.

Stel je eens een ladder voor. Jij hebt die ladder al beklommen en staat op de bovenste trede als het gaat om begrip, kennis en inhoud van wat je levert. Je klanten daarentegen zijn nog in de bewustwordingsfase: op de ladder is de begane grond en de eerste traptrede. Sommigen zijn al geïnteresseerd (trede 3 en 4).

Voor jou is alle materie rondom dit product zo vanzelfsprekend dat het gevaar bestaat dat je vergeet waardevolle informatie te delen; het is immers jouw tweede natuur. Mogelijk ga je er zelfs vanuit dat men al wel het een en ander zal weten. Maar … is dat ook zo?

Het gevaar bestaat dat er een enorm gat groeit tussen jou en de (potentiële) klant. Mogelijk gevolg: de potentiële klant haakt af omdat hij jou (lees: je product) niet begrijpt. Het is te moeilijk en je gaat te snel.

b. Lengte

Binnen de online-marketing is er altijd een discussie gaande tussen veel of weinig content. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mensen die uiteindelijk betalende klanten geworden zijn, de voorkeur geven aan uitgebreide content.

Vanuit het gegeven dat content en online-marketing vooral gaan over het aangaan van een relatie is dit een logische constatering. Hoe kun je iemand gaan vertrouwen als je hem of haar niet kent? Mensen die reageren op content die ze te lang vinden of waar te veel moeite voor gedaan moet worden (lezen van tekst of bekijken van video), zijn nog niet in de bewustwordingsfase en daarom – op dit moment – nog geen interessante doelgroep.  

 

 

6.Wat doe je met de content die je gemaakt hebt?

Laatst heb ik verschillende mappen op m’n computer weer eens doorgelopen. Wow …! Wat heb ik afgelopen jaren veel geschreven en ontwikkeld: tekstdocumenten, stroomschema’s, presentaties, flyers … noem maar op. Het is allemaal superwaardevolle content. Met enige aanpassingen of actualiseringen kun je die stukken zo wéér gebruiken. Dat bespaart je veel tijd!

Mijn advies is om alles wat je maakt goed te bewaren. Het komt altijd een keer van pas. Wanneer het moment daar is. Blijf geduldig en ga gewoon door!

Alle vormen van content kun je publiceren op verschillende sociale platformen. Hebben hun e-mailadres gegeven of kun je contact leggen via Facebook-messenger, dan kun je ook persoonlijkere berichten sturen met content die meerwaarde heeft.

Mensen die hun persoonlijke contactgegevens gaven, willen vaak ook content ontvangen die voor hen van toepassing is. Immers: zij bevinden zich op een andere plek van de klantreis. Zij hebben een andere behoefte aan informatie.

7.Hoe maak je contentmarketing onderdeel van je planning?

Content maken is met je klanten bezig zijn. Ik besteed daar iedere dag aandacht aan.

Als ik content maak, stel ik me een persoon met een naam voor. Dat mag een man of vrouw zijn, maar wel iemand met een naam. Het helpt mij om de best mogelijke content te maken voor Ton of Marijke. Ik zie hen immers voor me en hoe zij een blog lezen of een video bekijken.

En eerlijk gezegd wil ik je verklappen dat ik niet tevreden met mezelf ben als ik een dag géén content heb gemaakt.

Wat zijn voorbeelden van content?

  • Facebook-bericht
  • Instagram-post
  • blog
  • salesletter
  • uitnodiging voor een workshop
  • aankondiging voor een webinar
  • themavideo
  • Facebook live-uitzending
  • e-mail met persoonlijke ervaring
  • boekrecensie
  • verslag van een event waar je bent geweest
  • vraag stellen om interactie aan te gaan

Ik hoop je met dit blog geïnspireerd te hebben om met contentmarketing aan de slag te gaan om je naamsbekendheid te verhogen.

Heb je mijn e-boek over Online Marketing al gedownload? Dat kun je doen via deze link.

online marketing methode

Op 16 en 17 oktober 2018 organiseer ik het Contentmarketing Event. Lees hier wat dit unieke event je gaat brengen.

 

Raymond Gruijs

Comment Section

0 reacties op “Contentmarketing, die ultieme onlinemarketing tool

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Klik gerust eens door onze categorieën heen:

Phoenix WebsitePhoenix Website