Page content

article content

Online marketing, hoe begin je ermee zonder internet ervaring?

In 7 stappen van offline naar online business met online marketing.

Wat is verschil tussen online marketing en een offline business?

Online marketing en offline business doen verschilt in de essentie eigelijk helemaal niet zoveel van elkaar. Ik leg altijd uit dat het grootste verschil zit in het platform waarop je je probeert te presenteren.

Offline kun je zichtbaar zijn via artikelen in de krant of met columns in een business magazine. Evenals op beurzen en events.

Tot een paar jaar geleden schreef ik maandelijks columns in de Zaanbusiness. Dit is een glossy informatie magazine voor ondernemers. Een uitstekend platform dat goed gelezen wordt. Met lezen bedoel ik eigenlijk bladeren. Want hoe lees je zelf al die bladen? Je haalt het plastic eraf en vervolgens blader je van achteren naar voren.

Als je oog valt op een foto van een persoon die je kent, lees je even de tekst. Je doet dit omdat je geïnteresseerd bent in die persoon die je kent.

Daarnaast kijk je of er nog interessante wetenswaardigheden zijn of misschien bijeenkomsten die je interessant vindt om naar toe te gaan, zodat je kunt netwerken.

Wat is het verschil van zo’n blad doorbladeren t.o.v scrollen op je telefoon, bijvoorbeeld op Facebook of Instagram?

Feitelijk is er geen verschil, want je stopt met scrollen op het moment dat je een leuke foto of een tekst ziet die je aanspreekt.

Er is echter wel een belangrijk voordeel van online marketing en dat is dat je veel beter kunt sturen op welke mensen jouw berichten daadwerkelijk lezen. Het is meetbaar en beïnvloedbaar geworden. Iets wat je bij een magazine totaal niet hebt.

Daarnaast is het zo dat we met z’n alleen meerdere keren per dag online zijn. Onze klanten zijn dus online. Marketing heeft als doel in contact te komen met die klanten. Online marketing maakt dat heel laagdrempelig mogelijk. Menno van der Steen beschrijft in zijn artikel ons online koopgedrag.

In een aantal artikelen ga ik je helpen om online marketing onderdeel van je acquisitiestrategie te laten zijn. Stap voor stap ga je ontdekken welke mogelijkheden er zijn en wat het beste bij je past.

online marketing

1: Zet je bezwaren tegen online marketing opzij

Online marketing is niet meer uit ons leven weg te denken. Uit cijfers van het social media monitor blijkt hoeveel we online actief zijn.

Ik durf te stellen dat jij zelf ook wekelijks, mogelijk zelfs dagelijks online aankopen doet. Kleding, vakanties of huishoudelijke apparaten bekijk je online.

Al mocht je het dan nog niet kopen, dan doe je wel al onderzoek naar de verschillende winkels die je gewenste product aanbieden en tegen welke prijs ze dat doen.

Hierbij een een voorbeeld van wat een “klein effect” kan doen voor je business (een beetje humor ter relativering)

 

2: Online marketing is persoonlijk contact opbouwen

Wat ik zelf nog steeds een nieuwe ervaring vind, is hoe je online een zakelijke relatie opbouwt. Ik reed voorheen 40.000 km per jaar om relaties te bezoeken. Het doel van die gesprekken was niet zozeer te verkopen, maar vooral om het vertrouwen in elkaar te versterken.

Met online marketing werkt het anders. Mensen die jij wil bereiken, onderzoeken of ze met jou een relatie aan willen gaan. Ze gaan checken of jij degene bent die hun kan helpen.

Alvorens ze over gaan tot een koop of het invullen van een contact formulier, hebben ze meestal 4-10 keer informatie van je voorbij zien komen.

 

3: Online marketing is jezelf laten zien

Mensen kunnen alleen vertrouwen in je krijgen als ze jou als mens leren kennen. Het is eigenlijk  heel logisch dat niet iedereen je klant wordt. Niet iedereen zal immers een klik met je ervaren als ze informatie van je lezen of een video van je zien. Dat is helemaal prima.

Dit geldt zowel voor jou als voor je team. Bedrijven die succesvol zijn geworden door online marketing laten de mensen van het bedrijf zien.  De tijd van B2B, business to business, is voorbij. We leven in een tijdperk van H2H, human to human.

De ondernemers en bedrijven die begrijpen dat persoonlijk contact belangrijk is, zullen groeien door online marketing. Zij gaan namelijk via social media relaties aan met mensen.

Ze laten zien:

  • Waar ze trots op zijn.
  • Wie ze zijn.
  • Waar ze werken.
  • Voor wie ze werken
  • Dat ze klanten blij willen maken

4: Waar wil je meer aandacht voor hebben via online marketing?

Je bent op zoek naar een manier om meer zichtbaar te zijn en meer naamsbekendheid op te bouwen. Dat gaat echt het snelst via online marketing. De bekende platformen als Facebook, Google, YouTube, Instagram en LinkedIn hechten belang aan waardevolle informatie voor hun gebruikers.

Het klinkt misschien vreemd, maar het internet raakt verzadigd. Er zit een maximum aan de hoeveelheid informatie die het internet kan verwerken. Daarnaast is het zo dat de genoemde platformen advertentiebedrijven zijn. Net zoals de krant. Die publiceert informatie en heeft een bestaansrecht van de advertentie-inkomsten.

Er is een aardverschuiving gaande bij de commerciële televisie-omroepen. Bedrijven adverteren minder via o.a RTL 4 en SBS 6, omdat er minder mensen televisie kijken. Adverteerders gaan dus op zoek naar waar hun klanten zijn. Dat is online.

Naast dat het internet vol raakt, de klanten zich op andere platformen bevinden, draait alles om het delen van waardevolle informatie. We noemen dit content.

In het artikel Contentmarketing, de ultieme online marketing tool ga ik dieper in op wat content is en hoe je dat op een tijdbesparende manier kunt maken.

Content gebruik je om kennis en ervaringen te delen over je product of over de dienst die je onder de aandacht wilt brengen. Hoe meer kennis je deelt, hoe meer mensen interesse krijgen in je product of dienst.

5: Waar bevindt je doelgroep die je wilt bereiken zich?

Het is van belang dat je gaat nadenken over waar je je doelgroep het beste kunt bereiken. Wil je offline managers bereiken, dan zoek je kranten en bladen die door managers worden gelezen. Denk bijvoorbeeld aan het Financieel Dagblad of het blad Management Team.

Wil je ze online bereiken, dan kun je gaan zoeken via LinkedIn. Wat goed werkt is blogs publiceren in groepen op LinkedIn. Er is een functie binnen LinkedIn, Pulse genaamd. Hier kun je blogs publiceren. Deze worden aan veel meer connecties getoond dan alleen je eigen connecties. Deze functie is beschikbaar via de Engelstalige instelling van je account.

Richt je je vooral op kinderen, dan zijn YouTube, Instagram of Snapchat goede opties. Kinderen zijn niet meer op Facebook. “Dat is voor oude mensen,” zeggen ze dan.

Vergis je niet, Facebook alleen al heeft in Nederland 7,5 miljoen actieve gebruikers per dag. Zou je die niet willen benaderen? Wat zou het effect op je bedrijf zijn als die mensen je regelmatig voorbij zien komen en in interesse krijgen in de oplossing die je voor ze biedt?

online marketing methode

6: Wat is het online medium waar je je het prettigst bij voelt?

Online marketing onderdeel van je bedrijfsvoering maken, of misschien alleen nog maar online marketing inzetten, vraagt een andere manier van denken. Dat is best even wennen. Het leuke aan online marketing is dat je je creativiteit weer helemaal kunt inzetten.  Je mag zoveel en zo vaak als je wilt vertellen over dat waar je het liefst over vertelt. Hoe gaaf is dat!

Ik adviseer je om een keuze te maken voor één soort medium. Ik bedoel daarmee om te kiezen voor geschreven content, video content of audio content (gesproken content zoals bijvoorbeeld een podcast).

  • Doe eerst ervaring op.
  • Doe eerst ritme op.
  • Ontvang reacties van volgers.
  • Ontdek of je het leuk vindt
  • Ervaar hoeveel tijd je het kost
  • Vanuit die ervaring kun je namelijk een systeem ontwikkelen en/of taken delegeren.

7: Wat wil je dat je doelgroep gaat doen?

Een laatste belangrijke stap bij online marketing en content marketing is dat de lezer of luisteraar altijd iets moet laten doen. Je maakt content met een doel. Je wilt potentiële klanten in actie zetten. Het is heel gewoon, sterker nog het is een noodzaak, dat je tegen je volgers zegt wat ze moeten doen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan

  • Klik hier voor…
  • Vraag …. aan
  • Vul in om…
  • Meld je aan …
  • Doe mee en…

De actie die je van mensen vraagt, dient wel iets op te leveren. Nu komen we bij een belangrijk verschil tussen succesvolle en minder succesvolle online ondernemers. Dat is dat succesvolle online ondernemers hebben geleerd te denken in voordelen (benefits).

  • Als je dit doet, dan…
  • Als je je aanmeldt, dan…

Een benefit is een omschrijving van het vooruit gestelde resultaat. Dat is de situatie of het effect dat mensen willen ervaren als ze jouw dienst of product gaan kopen. En dat geldt net zo goed voor een gratis product of dienst als voor een betaalde service.

Als je een e-boek of online training aanbiedt zonder de voordelen daarvan te benoemen, zul je niet in contact komen met nieuwe klanten.

online marketing methode Op deze pagina laat je zien hoe je dat zou kunnen doen. 

Wil je de volgende stap zetten om online marketing in je strategie te implementeren?
Kom dan naar een van de gratis workshops. Kijk op deze pagina naar data en locaties.

Je kunt je ook aanmelden voor een van de webinars die ik regelmatig verzorg. Op deze pagina vind je daar meer informatie over.

Mocht er op dit moment nog geen passende datum bij zitten, meld je dan aan voor de nieuwsbrief zodat ik je kan blijven informeren over nieuwe data. Je ontvangt dan ook iedere week een tip of belangrijk nieuws over online marketing.

 

Raymond Gruijs

Comment Section

0 reacties op “Online marketing, hoe begin je ermee zonder internet ervaring?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Klik gerust eens door onze categorieën heen:

Phoenix WebsitePhoenix Website